Mooi overzicht van uiteenlopende ontwikkelingen

2023-december: 3 jaar geleden is Siljan opgericht!

Het einde van het jaar; een moment om terug te blikken op de afgelopen maanden.
We kwamen recent met een herfinanciering van een groot winkelcentrum en een appartementencomplex in een landelijk Vastgoedblad. Zie de 'roze' inzet/foto voor een aantal interessante delen uit dit interview. Voordat we op de foto gingen werd er eerst samen even geshopt bij een hippe modezaak in Friesland ;)

Daarnaast mochten we met de collega's van Klasse Inzicht een interview geven in een regionale krant over het feit dat er meer (financiering) mogelijkheden zijn dan de ondernemer soms denkt.

En in de 'inzet' een paar mooie plaatjes van een aantal bedrijven uit de regio die we mochten begeleiden in financieringsvraagstukken, bedrijfsopvolging en overige financieel-strategische afwegingen. Dit allemaal met hele fijne collega's en mensen in ons netwerk #dankbaar #samensterker #mkb

Wij wensen jullie hele fijne dagen toe en alle goeds voor 2024!

Tekst interview in SA

‘Er is vaak meer mogelijk dan gedacht’

Het rondkrijgen van financieringen is steeds lastiger, zo wordt regelmatig geklaagd. Door zowel particulieren als ondernemers. Toch is er in de praktijk vaak meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt, zo merken ze bij de adviseurs van Klasse Inzicht en Siljan. “Haak niet af, blijf je oriënteren.”

De financiële wereld is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Veel traditionele banken opereren meer op afstand waardoor klanten een zekere starheid ervaren. “Op zich is dat niet vreemd”, aldus Christina Draaisma van Siljan uit Luinjeberd. “Banken zitten er in eerste instantie voor zichzelf.” Als adviseur voor het MKB weet ze ook dat er tegenwoordig buiten de traditionele banken ook volop andere financieringsmogelijkheden zijn. “Er zijn bijvoorbeeld veel fondsen op zoek naar projecten waarin ze kunnen investeren. Deze investeerders kijken minder als bank, meer als ondernemer. En dat is een verschil. Ook zijn er meer en meer buitenlandse banken in Nederland actief.” Volgens Christina is het daarom belangrijk om tegenwoordig goed te kijken welke partij het best bij de plannen past. ”Dat moet ook de kracht van de onafhankelijke adviseur zijn.”

De financiële adviseurs Siljan en Klasse Inzicht werken al een paar jaar nauw samen. Ze proberen hierbij elkaars sterke kanten zo goed mogelijk te gebruiken. Siljan zit bij ondernemers aan tafel en maakt gebruik van de kennis van Klasse Inzicht wanneer zakelijk en privé elkaar raken. Klasse Inzicht begeleidt naast veel particulieren ook ondernemers en kan voor specifieke bedrijfssituaties een beroep doen op Siljan.

De onzekere tijden zorgen zowel bij ondernemers als bij particulieren tot veel vragen. Bij ondernemers gaat het bijvoorbeeld over de aan- of verkoop van bedrijven, het opstellen van toekomstscenario’s, het wel of niet stoppen. Bij particulieren leven vaak onzekerheden over de financiële toekomst, bijvoorbeeld na pensionering. “Door inzicht te geven in financiële scenario’s geef je mensen vaak rust. En dat leidt weer tot betere besluiten”, vertelt Klaske de Vries van Klasse Inzicht. “Door een goede financiële planning kun je beter vooruit kijken. Je geeft jezelf ook meer tijd om tijdig goede beslissingen over de toekomst te nemen.”

Beide adviseurs merken dat mensen huiverig zijn om bij de grootbanken aan te kloppen. “Het is bij die banken strakker geworden. Procedures zijn belangrijk, je merkt dat mensen vaak inlevingsvermogen missen.” Het komt volgens Klaske daarbij regelmatig voor dat mensen op het verkeerde been worden gezet. “Ik ken een praktijkvoorbeeld rond een echtscheiding. Volgens de grootbank kon niet één van beide partijen in het eigen huis blijven wonen. Dat geeft veel stress. Als dan later blijkt dat er speciale regelingen zijn waardoor beide ex-partners wel een keuze hebben dan geeft hen dat veel opluchting. En ons een goed gevoel.”

Ook bij de financiering van investeringen in woningen zijn er momenteel buiten de traditionele banken alternatieve financieringsvormen. Financiering van een investering in zonnepanelen is bijvoorbeeld ook via de Provincie mogelijk. Klaske: “Wij merken in de praktijk nogal eens dat onzekerheid mensen tegenhoudt om stappen te zetten. Dat is jammer. Want onze ervaring is dat er veel meer kan dan mensen denken. Het is alleen zoeken naar de juiste weg.”