'De puzzel leggen'

De financiering van privé en zakelijk op elkaar laten aansluiten, is voor mkb-ondernemers vaak een hele puzzel. Maar dat is nu net de uitdaging die Christina Draaisma zo leuk vindt. “Voor banken zijn het gescheiden werelden, voor ondernemers niet.” Samen met partijen uit haar netwerk brengt Christina beide werelden bijeen.

Ondernemers die bij hun bedrijf wonen, voorbeelden zijn er genoeg. De woning is privé en dat willen ze ook op die manier financieren. Het bedrijfspand is zakelijk en daarvoor geldt een andere financiering. “Binnen de financiële wereld zijn dat twee werelden. Met verschillende loketten, met een andere benadering en met andere benodigde documenten. Van adviseurs vraagt dat ook andere kennis en ervaring.” Christina Draaisma weet waarover ze praat, ze werkte jarenlang bij een grote bank. “En ik kom uit een echte ondernemersfamilie, dat scheelt ook.”

Begin dit jaar begon Christina haar eigen adviesbureau: Siljan, Passie voor MKB. Klaar om met de ‘poten in de klei’ ondernemers bij te staan. “Mensen verder helpen, daar krijg ik energie van. Ze vond in Klasse Inzicht uit Jubbega een partner die alle kennis in huis heeft over het privégedeelte. “We vullen elkaar op deze manier heel goed aan. We leveren aparte documenten aan bij de bank, waarin we wel naar elkaar verwijzen. Maar het belangrijkste is dat we de puzzel, geredeneerd vanuit het belang van de ondernemer, samen leggen.” Er zijn meer situaties waarin de financiën van privé en zakelijk elkaar kunnen raken. Bijvoorbeeld door bij een bedrijfsovername privékapitaal in te zetten. Of een fikse overwaarde op de privéwoning zakelijk te gebruiken. Er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden.

Siljan heeft geen vaste relatie met een bank, de financieringsaanvraag leggen ze daar neer, waar ze denken de beste oplossing te vinden. Er is keuze uit veel meer partijen, ook buiten de traditionele banken. “Dat komt nu erg op. Er is veel geld buiten de banken te vinden. Vermogende mensen met eigen fondsen of vastgoedpartijen die rendement zoeken voor hun geld.” Volgens Christina kan dat zeker een goed alternatief zijn voor sectoren waarin banken terughoudend zijn. Banken hebben tegenwoordig te maken met strenge regels, bovendien maken ze vanwege het spreiden van risico’s ook bepaalde keuzes. “Als een bank een financiering afwijst, hoeft dat nog niet te betekenen dat het plan slecht is. Het kan ook zijn dat het op dat moment niet bij de bank past, maar dat andere financiers het wel zien zitten. Ondernemers hebben wat dat betreft meer keuzes.”

Wanneer een bank zegt ‘het kan niet’, dan begint het bij Christina namelijk juist te kriebelen. “Hoezo kan het niet? Banken denken meer en meer in vakjes. Dat vind ik verschrikkelijk. Heeft een ondernemer een in onze ogen realistisch plan met een goed verhaal, dan gaan we ervoor.”

Naast bedrijfsfinanciering houdt Siljan zich ook bezig met bedrijfskundig advies en projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van een bedrijf. siljan-mkb.nl.

Gepubliceerd door de krant De Sa! uit Gorredijk in oktober 2021.