Column voor Marketing/promotie Regio Heerenveen

Goeie

Uitspraak {koejuh}

‘Friese taal voor “goedendag” eveneens vervangend gebruik voor “moarn (goedemorgen) & goejûn (goedenavond). Een korte doch warme & vertrouwde groet in Fryslân.’

Voor veel Friezen is dit woordje vanzelfsprekend in de omgang met elkaar. Vaak nog een klein bevestigend knikje erbij, om zonder woorden te vragen hoe het met de ander gaat. Als dit knikje wordt beantwoord dan is het klaar en weet men dat het goed is. Voor veel niet-Friezen lijkt dit wellicht koud en afstandelijk maar de Friezen weten wel beter. Zij voelen zich het beste op de achtergrond en halen hun geluk en rust uit de kleine dingen in het leven. Uit onderzoek blijkt dat Friezen de gelukkigste mensen zijn in Nederland. Waar komt dit geluk vandaan?

Veel activiteiten die in de “mienskip” plaatsvinden worden op de achtergrond geregeld. Wij leven in kleine gemeenschappen en werken graag samen als dit kan. Vrijwilligers en het lokale bedrijfsleven staan voor elkaar klaar want “dat dogge we gewoan”. Dit maakt dat de activiteiten in de dorpen zorgt voor saamhorigheid en verbinding.

Een mooi voorbeeld is het Fries Kampioenschap Palingroken in Tjalleberd. Bij de start van het Kampioenschap klinkt het Friese volkslied en wordt de Friese vlag gehesen. De vrijwilligers kijken elkaar aan of ze alles “in de macht ha”. Na een middag met folklore en gezelligheid wordt de winnaar bekend gemaakt en eindigt het evenement met het Friese volkslied. De vrijwilligers uit de dorpen kijken elkaar weer aan en maken hetzelfde knikje als eerder beschreven bij de begroeting. Het is goed. Het evenement is geslaagd.

Ook bij de grotere evenementen in de regio zoals de Gondelvaart in Aldeboarn of het Flaeijelfeest in Oude-en Nieuwehorne zijn de vrijwilligers erg belangrijk. Sinds 1977 worden de Flaeijelfeesten georganiseerd en geven een inkijk in het leven op het platteland van circa 100 jaar geleden. Een live openluchtmuseum met circa 35.000 bezoekers en maar liefst 450 vrijwilligers.

We zien het als iets goed dat we elkaar nodig hebben en zoeken elkaar daarom graag op. De rust en het landschap draagt bij aan het geluksgevoel van de Friezen. We gaan graag fietsen of wandelen in de natuur en bezoeken bijvoorbeeld De Deelen, het Ketliker Skar, de bossen in Oranjewoud, de wateren in Akkrum en genieten van de lokale Streekproducten die onze omgeving rijk is.

Het lokale bedrijfsleven zorgt mede voor een fundamentele basis om al deze activiteiten plaats te laten vinden. Vele ondernemers zijn als vrijwilliger betrokken bij evenementen, dragen financieel bij en/of nemen deel aan initiatieven om de brede welvaart te stimuleren. Wij hopen dat onze (achter) kleinkinderen zich ook de gelukkigste mensen van Nederland voelen.

Geniet als bezoeker of inwoner van al het moois wat de regio Heerenveen te bieden heeft. Laat je verrassen door onze mooie natuur, de rust, de ruimte, het landschap, het Friese Paard, de vele lokale en internationale (sport)evenementen, de horeca, de winkels en alle bedrijven die wij rijk zijn en doe ‘een knikje’ naar deze bedrijven als je een product of dienst nodig bent. Dit prachtige magazine zit boordevol routes, tips en informatie over de bijzondere regio Heerenveen. Veel plezier gewenst!

Christina Draaisma

Siljan Passie voor MKB